Dags för säsongsavslutnig och vårt traditionella Kräftkör i år tyvärr utan traditionell kräftskiva efteråt (p.g.a. Coronan) men vi fick ihop en prisutdelning!
Nedan följer ett kort sammandrag från dagens tribunfunktionärer:
20 båtar registrerade sig för start och 17 startade då tre båtar fick diverse problem med utrustning och fick tyvärr ge upp innan start. Vilken uppslutning i dessa förhållanden. Grymt imponerande!
Vid start blåste det upp mot 13 m/s i medelvind och byar upp mot 16 m/s.
Startgrupp 3 med 8 båtar på rad i rykande vind med snygg start gav ståpäls på oss alla i starttribunen.
Grattis till Jonas Granhed i sin Smaragd som både var överlägset först i mål och på seglad tid. Målgång i full fart med spinnaker. Bra seglat.
Dagens segling blev tuff i starten men klart lugnare mot slutet. Med SV-vind passade hårdvindsbanan närmast perfekt även om det blev västligare vind mot slutet och därmed mer halvvindsåka.
Ut från Hinsholmen blåste det , som sagt, friskt och regnade ymnigt – det var närmast överlevnadsväder. Kryssen ner till Knarrholmen sållade verkligen agnarna från vetet. Grupp 1 och 2 hade en skev kryss ner till Donsöhuvud medan 3 och 4 precis kunde sträcka, åtminstone flera båtar. Det gällde att inte falla av för snabbt vid Donsöhuvud för strömmen satte styggt norrut och Rödskär kom plötsligt nära. Vidare ner mot rundningen vid Kumleskär blev det ren halvvind och bara åka. Mot slutet av detta ben började sjön bygga ordentligt.
Kryssen upp mot Valö började således i ganska hög men lång sjö. Vinden hade nu mojnat åtskilligt och pendlade mellan 7 och 11 m/s. De flesta båtar valde här att snabbt slå västerut för att komma i sjölä från Fjordholmarna och komma nära det förväntade västvridet. Mycket riktigt la sig sjön snabbt bakom öarna men navigationen väster om Fjordholmarna blev lurig med många grund, grynnor och skär att se upp för. Vinden vred också, som förutspått ordentligt mot väst under detta ben. Sista biten ut till märket byggde sjön ordentligt och flera båtar hade det kämpigt sista biten. Även här stod strömmen hårt norrut så det gällde att inte slå för snålt runt märket. Fältet hade nu samlats ihop en aning och de litet snabbare båtarna hade fått kontakt med de framförvarande.
Upp mot Ärskärsbåden blev nästan en halvvindsbog då vinden nu börjat vrida mot väst. Efter Ärskärsbådan skulle vi innanför Rödskär och här blev det nu nära plattläns. Här kunde de som anmält det hissa sina spinnakrar och blåsa iväg från resten av fältet. Vidare upp förbi Lyngskären var slör som spetsade till sig till halvvind öster om Knarrholmen. In i mål en fin slör, nu i måttligare 9 m/s.
Efter seglingen samlades vi på Saltskär, inne i båthuset då det uppenbarades en ilsken regnskur precis när vi skulle börja. Efter en stunds mingel hade vi ett färdigt resultat och alla som skulle ha det fick pris!
Årets skepparkanna vanns av Hans Caspersson som vann på den imponerande serien 1, 1, 1, 1, 2, 2, 3 och 3. Vi gratulerar till segern!
Det delades också ut sponsorpriser från Liros. Sponsorpriser delades ut till plats 1-5 i varje startgrupp. Stort tack till Liros som väljer att sponsra oss i år igen!
Alla resultat från dagens segling(ar) och totalresultat finns på resultatsidan.
Nu är årets säsong över för SS Slörens del. Vi tar nu vintervila och hoppas vara tillbaka i vår igen.
Under höst-vinter-vår planerar vi att köra litet regelseminarier där vi kommer att gå igenom specifika regelfall som vi oftare än annars drabbas av på våra ibland snåriga banor. Kom gärna in med synpunkter på saker ni vill att vi tar upp. Vi tittar också på att köra en funktionärskurs för alla er som vill prova på att ta ett tribunpass. Vi återkommer senare med information om det.
SS Slörens Kappseglingskommitté vill rikta ett varmt tack till alla som varit med i årets seglingar. I år har vi slagit alla rekord i deltagarantal med 51 registrerade deltagare i Skepparkannan. Vi var som mest 40 båtar i en segling och vi har varit över 30 båtar i sex, över 20 i samtliga utom helgseglingarna. Det har också varit ett fint år för bana 7 som använts i inte mindre än 8 av årets kvällsseglingar, också det ett rekord.
Vi hoppas se er alla nästa år igen!
0 kommentarer